Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za hloupost se platí (a někdy i dvakrát)

Rozlepím oko a podívám se na mobil. Pak rychle a zmateně vyskočím. 9:12??? Jak se to mohlo stát? Budík, který jsem si nastavila na 6:10, zřejmě stávkoval. Ne, nezaklapla jsem ho ve spánku, naschvál jsem nastavila budíků více za sebou a telefon položila kus dál od postele. No co už. Za 13 minut mi odjíždí vlak, asi mu půjdu zamávat. 

Můj den odjezdu, den, kdy opouštím Kunming, ale krásně začal. Po příjezdu na nádraží si taky nemůžu zrovna stěžovat, že bych se nudila. Fronty na lístky jsou nekonečné, pomalé, a Číňany udivuje můj počet a velikost zavazadel. (Čti: kufr, batoh a kytara. Rok života, rok vzpomínek, vtěsnaný do pár věcí). Asi po 45 minutách už jsem skoro u okýnka, když vtom ho náhle obsluha zavře a odejde si na oběd. Už se nemůžu ani rozčílit, život tady už mě poučil, že mi to stejně nepomůže.

S klidnou hlavou se tedy vydám k automatům na lístky. Ptám se, jestli zde můžu koupit lístek i bez čínské občanky. Prý můžu. Co se řekne, to platí? Ale to bychom nebyli v Kunmingu. Když se konečně dočkám a přijdu na řadu, obsluha mě rázně pošle tam, odkud jsem přišla. To už na mě ale mává britský kluk, kterého jsem potkala v řadě, že naše okýnko už je zase v provozu. Hurá tedy na lístky! S úlevou zjišťuju, že na vlak do Chengdu se dnes ještě dostanu. Platím 138 kuai (něco přes 400 Kč) za yingzuo硬座, tedy sedadlo druhé třídy. Radost z úspěchu zažene lítost nad již propadlým a výrazně dražším lístkem z rána, který byl za lehátko, yingwo 硬卧. Za hloupost se holka platí… Co tedy teď?

Nádraží je v obležení velkého počtu Číňanů, hledám místo někde v rohu, kde bych mohla kempit zbytek odpoledne. Budu tu totiž čekat asi 6 hodin, ale vyrazit ještě někam po Kunmingu vyhodnotím jako zbytečné. Brzy mě přijde otravovat babička, co prodává noviny. Za kolik? 2 kuai. Nechci. Tak tady tyhle, za 1 kuai. Pokrčím rameny a vytáhnu z kapsy zelenou zmačkanou jednokuaiovou bankovku. Noviny se občas hodí. Třeba je i na co si sednout.

O chvíli později potkávám Číňana, který mě lámanou angličtinou poprosí, abych mu pohlídala kufr. Když se vrátí, začíná klasická palba otázek. Jsi z Ameriky? Přijela jsi do Číny cestovat? A to jako jedeš někam sama? Co všechno táhneš v tom kufru? Chlapec, nebo spíše muž, kolem třicítky, pochází z Fujianu, tedy z jihovýchodní části Číny. Občas nerozumím jeho silnému dialektu. Povídáme a přitom zahájíme výměnu svačin. Za chleba dostávám na oplátku vajíčko vařené v hodně slaném nálevu. 好吃吗?

V další části mého dne stráveného na čínském nádraží se vydám nechat si zvážit zavazadla. Chvilku postávám vedle kluků, kteří přesvědčeně tvrdí, že stojí v řadě. Čekám a čekám, ale pak už mi to přijde podezřelé, tak je obejdu a mám po problému. Samozřejmě tam žádná řada nebyla. Ach jo, Číňani, vůbec mě to nepřekvapuje.

Prošla jsem kontrolou lístků a zavazadel, sedla si k sloupu a čekám na nalodění. Hned vedle mě leží Číňan na svém kufru a hlasitě chrápe. Kolemjdoucí udiveně koukají na něho i na mě. Ti drzejší mi nahlíží do počítače, aby při pohledu na český rozepsaný článek ve wordu zase zklamaně odešli. Kolemjdoucí zaměstanec si chce povídat. Ptá se, jestli umím čínsky. Se smíchem odpovím, že ne. Ale jaktože neumíš, když jsi mi právě odpověděla? Pochopil. Alespoň někdo mě v tomhle dlouhém, čekajícím dni, dni, kdy splácím cenu za svoji hloupost, pochopil.

Autor: Veronika Bučíková | pátek 8.8.2014 22:09 | karma článku: 13,80 | přečteno: 929x
  • Další články autora

Veronika Bučíková

Co nás východní směry mohou naučit v dnešní uspěchané době

Příležitostně učím jógu. Tedy ne tady v Číně, ale když jsem zrovna zpátky doma v Olomouci. Absolvovala jsem jógový seminář v Thajsku, mezi nepálskými jogíny mám po 2 měsících strávených v Nepálu již dobré přátele.

14.3.2016 v 18:19 | Karma: 9,69 | Přečteno: 331x | Diskuse| Ostatní

Veronika Bučíková

Dojmy z Číny aneb Věci, co mi tu vadí

Pokládám na sporák hrnec, do kterého jsem nalila balenou vodu, která divně zapáchá mýdlem. Abych se pachuti zbavila, hážu do horké vody dostatečné množství čajových lístků.

9.3.2016 v 12:56 | Karma: 28,44 | Přečteno: 3671x | Diskuse| Ostatní

Veronika Bučíková

Střípky z Nepálu

Těchto 11 dní v Nepálu bylo trochu jiné cestování, než na jaké jsem zvyklá. Obvykle se snažím navštívit co nejvíce míst a málokdy zůstanu ubytovaná na jenom místě déle než 2-3 noci.

8.11.2015 v 2:15 | Karma: 8,94 | Přečteno: 312x | Diskuse| Ostatní

Veronika Bučíková

Trable se spolubydlícím

Z chodby slyším volání: „Bi Jingyue! Mu Shanwu! Bi Jingyue! Mu Shanwu!“ Protočím panenky a vylezu z pokoje.

24.8.2014 v 19:00 | Karma: 15,03 | Přečteno: 1323x | Diskuse| Společnost

Veronika Bučíková

Kouzlo stopování

Skočit do auta, dojet na cílové místo, podívat se tam okolo a zase jet zpátky. Nebo si koupit zájezd v cestovce a v termínu od do se držet předem stanoveného programu. Přesné, rychlé a jednoduché. Občas se ale vyplatí vyšetřit si více času, vydat se na cesty na vlastní pěst a třeba stopem.

24.8.2014 v 8:00 | Karma: 10,20 | Přečteno: 651x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Benda, Rouček, Dryml a další. Do europarlamentu kandidují známá jména

28. dubna 2024

Premium Nejen politickými proklamacemi a sliby lákají strany voliče. Součástí kampaní jsou i známé tváře....

Ukrajinská armáda na frontě postupně míří k bankrotu, varuje analytik

28. dubna 2024

Podcast Ukrajinská armáda na frontě čelí čím dál většímu tlaku. Především v Donbasu je situace kritická....

VIDEO: Paraglider se zřítil ze třiceti metrů na poušť. Sám si zavolal záchranku

28. dubna 2024  11:45

Třiatřicetiletý Anthony Vella testoval nad texaskou pouští severozápadně od Austinu motor BGD Luna...

Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony

28. dubna 2024  10:18,  aktualizováno  11:25

Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1519x
Studuji anglickou a čínskou filologii, mám za sebou rok života v Číně. A ráda se toulám po světě, protože studovat je dřina, ale učit se je krásné...